انتقال مدارس دینی داعش از پاکستان به افغانستان

عبدالظاهر حقانی رییس حج و اوقاف ننگرهار اخیرا طی سخنانی از فعالیت مدارس گروه داعش در این ولایت به شدت ابراز نگرانی نموده و اظهار داشته است که گروه داعش در این مدارس به کودکان خردسال آموزش های افراطی گری می دهند و چگونگی استفاده از سلاح و انجام فعالیت های تروریستی را به آنان می آموزند.

 به گفته وی، گروه داعش در شهرستان های های اچین، نازیان، ده بالا و کوت ننگرهار حدود ۲۵ مدرسه دینی فعال دارند.
در همین حال، برخی از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان نیز با تایید فعالیت مدارس داعش در ننگرهار اذعان نمودند که این مدارس پیش از این داخل خاک پاکستان قرار داشت و به تازگی به افغانستان انتقال یافته اند. بنابر این گزارش، گل پاشا مجیدی یکی از اعضای مجلس اذعان داشت، ما اسنادی از مناطق دوردست ننگرهار در اختیار داریم که نشان می دهد کمپ های تروریستی با نام مدارس دینی در حال فعالیت هستند و کودکان در آن ها آموزش های تروریستی می بینند. مجیدی سپس تاکید نمود که این مدارس ابتدا در خاک پاکستان فعال بودند و سپس به افغانستان منتقل شدند. این نماینده مجلس افغانستان در ادامه خاطر نشان ساخت، ما پیش از این بارها گفته ایم در افغانستان مکان هایی وجود دارد که تحت نام فعالیت های دینی به اقدامات تروریستی می پردازند و از این رو از دولت خواسته شده است تا مساجد و مدارس دینی را به شدت کنترل نماید و تمرکز اطلاعاتی خود را بر روی این مراکز فعالتر سازد.
علاوه بر این، دکتر جعفر مهدوی عضو کمیسیون امور بین المللی مجلس نیز اذعان داشت که امروز از شماری از منبرها و مساجد افغانستان صدای داعش و تفکر حامی داعش بلند است و این مساله زیربنای بسیاری از بحران ها در کشور می باشد. مهدوی همچنین با انتقاد از وزارت تحصیلات عالی خاطر نشان ساخت، در دانشگاه ننگرهار دیدیم که پرچم داعش بلند شد و دانشگاه کابل نیز بر اساس گزارش های امنیتی، به شعبه ای برای جذب نیروی داعش تبدیل شده است. نظیفه ذکی، عضو دیگر مجلس نیز با انتقاد از عملکرد وزارت تحصیلات و حج و اوقاف مدعی شد که در شماری از مساجد کابل، تبلیغات ضد دولتی صورت می گیرد. وی افزود که سال گذشته داعش سربازگیری خود در افغانستان را از دانشگاه کابل شروع کرد، و حتی شماری از دانشجویان کابل نیز در سوریه کشته شدند. شایان ذکر است سال گذشته صدها دانشجوی دانشگاه ننگرهار در یک حرکت اعتراضی، پرچم ‌های داعش و طالبان را به اهتزاز درآوردند که این اقدام اعتراض های شدیدی در پی داشت.
در همین حال نمایندگان مجلس افغانستان اخراج گروهی از مهاجران افغان از پاکستان را مشکوک و برنامه ریزی شده خواندند و اذعان نمودند که احتمال دارد اعضای داعش نیز در میان این مهاجران وارد افغانستان شوند و بین مردم عادی پنهان گردند. در همین رابطه عبدالودود پیمان یکی از نمایندگان مجلس مدعی شد که پاکستان قصد دارد افراد گروه داعش را تحت عنوان مهاجر به افغانستان بفرستد تا این افراد در ولایت های مختلف ساکن شوند و با جذب نیروهای جدید، در موقعیت مناسب علیه دولت افغانستان وارد عمل گردند. پیش از این ظاهر قدیر معاون اول مجلس نیز هشدار داده بود داعش قصد دارد در هر شهرستان افغانستان 200 خانواده از وابستگان خود را تحت نام مهاجر ساکن نماید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.