عبدالله:‌ عدم استقلال کمیسیون مستقل انتخابات پیامدهای ناگواری به همراه خواهد داشت

رهبر ائتلاف ملی افغانستان با بیان اینکه عدم استقلال کمیسیون مستقل انتخابات پیامدهای ناگواری به همراه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: نظام کنونی در یک انتخابات غیرشفاف روی کار آمده است.

اتحاد انتخاباتی افغانستان روز شنبه از اعمال نفوذ حکومت در کمیسیون مستقل انتخابات نگرانی کرده است.

دکتر عبدالله عبدالله، رهبر ائتلاف ملی و عضو اتحاد انتخاباتی افغانستان هشدار می دهد که اگر بی طرفی و استقلال کمیسیون مستقل انتخابات حفظ نشود و نیز اگر در جریان انتخابات این نهاد کاری را خلاف قانون انجام دهد، این کار کمیسیون مستقل انتخابات پیامدهای ناگواری را برای مردم به دنبال خواهد داشت.

اما کمیسون مستقل انتخابات گفته است که این نهاد به هیچ گروه یا نهادی اجازه دخالت در کار کمیسیون مستقل انتخابات را نمی دهد.

همزمان با نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کشور نگرانی ها از دستبرد در انتخابات بالا گرفته است.

دراین میان، اتحاد انتخاباتی افغانستان از دست درازی‌های احتمالی حکومت در انتخابات و در کار کمیسیون مستقل انتخابات نگران است.

دکتر عبدالله عبدالله گفت: همین نظام کنونی در نتیجه یک انتخابات غیرشفاف و پر از تقلب روی کار آمده است و این خود نشان می‌دهد سران حکومت چقدر به انتخابات متعهد هستند، این یک واقعیت است.

اما درباره مداخله در کار کمیسیون مستقل انتخابات از آغاز حکومت دخالت وجود داشته است، برای  مثال در تصویب نشدن برخی از مواد قانون انتخابات و قانون تشکیل و صلاحیت های کمیسیون مستقل انتخابات این نگرانی هم وجود دارد.

به نظر می رسد آنچه که اتحاد انتخاباتی افغانستان را نگران ساخته است، تکرار تجربه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ است در انتخابات ریاست جمهوری گذشته، دکتر عبدالله عبدالله رقیب انتخاباتی رئیس جمهور کرزی به علت آنچه که تقلب در انتخابات گفت از شرکت در دور دوم خودداری کرد.

اما کمیسیون مستقل انتخابات اطمینان می دهد که به هیچ کس و گروهی به شمول حکومت اجازه نخواهند داد تا در کار این کمیسیون مداخله کند و هیچ کارمند این نهاد نیز به نفع کدام نامزدی معین در انتخابات کار نخواهد کرد.

«نورمحمد نور» سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات گفت: ما به هیچ کس و یا گروهی وبه حکومت اجازه نخواهیم داد تا در کار و امور کمیسیون مداخله کند.

وی ادامه داد: این یک پروسه شفاف خواهد بود و این رأی مردم است که سرنوشت انتخابات را تعیین خواهد کرد، جای برای مداخله و فشار آوردن بر کمیسیون وجود ندارد.

قراراست روند ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در روز ۲۵ سنبله سال جاری روان آغاز گردد، از همین رو احزاب وائتلاف های سیاسی می کوشند تا به زودترین فرصت نامزدان شان را درانتخابات ریاست جمهور برگزینند.

به نقل از طلوع نیوز، بربنیاد قانون انتخابات هر نامزد انتخابات ریاست جمهوری باید شماره کارت های رأی دهی یک صد هزار تن را حداقل به بیست و دو ولایت کشور به این کمیسیون بسپارد و اگر نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در زمان معین مدارک لازم را برای ثبت نام های شان به کمیسیون نسپارند، نامزدی آنان پذیرفته نخواهد شد.

انتخابات ریاست جمهوری و شورای های ولایتی افغانستان به روز شانزدهم ماه حمل ۱۳۹۳ برگزار می گردد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.