عبدالله: کرزی از نامزد خاصی حمایت نکند

داکتر عبدالله عبدالله در سخنانی اظهار داشت که رئیس جمهور نباید حمایت از نامزد خاصی را مدنظر داشته باشد و باید امینت را برای برگزاری انتخابات در موعد مقرر برگزار نماید، این اظهارات عبدالله در حاشیه مراسم پیوستن «جبهه صلح و اصلاح» به «ائتلاف ملی» گفته شد.

به گزارش پیام آفتاب، رهبر ائتلاف ملی میگوید که رییس جمهور، نباید از مصوونیت آیندۀ خودنگران باشد و میتواند بعد از ختم دورۀ ریاست جمهوری، با احترام و عزت در میان مردم منحیث یک شخصیت زندگی نماید.

«داکتر عبدالله عبدالله» رهبر ائتلاف ملی و عضو ارشد اتحاد انتخاباتی، که درمحفل پیوستن جبهۀ صلح و اصلاح به این ائتلاف صحبت میکرد، گفت که انتخابات شفاف، عادلانه و سراسری، می‌تواند جایگاه رهبران و زمامداران امروزی را در بین مردم تثبیت کند.

 وی علاوه کرد: «ما نمیخواهیم رئیس جمهور، درآینده ازمصوونیت خود تشویش داشته باشد؛ میخواهیم که بعداز ختم دورۀ کاری، با احترام و عزت دربین مردم زندگی نماید؛ همانطورکه استاد ربانی ده سال رئیس جمهور بود و بعد به حیث یک شخصیت محترم، دربین مردم احترام شد و ما همین چیز را برای زمامداران امروز نیز میخواهیم.»

رهبر ائتلاف ملی افزود که رییس جمهور کرزی، باید از مصوونیت آیندۀ خود مطمئن و از مسئولیت خود نیز باخبر باشد.

داکترعبدالله گفت که وظیفۀ رییس جمهور و حکومت این است که امنیت کشور و انتخابات ریاست جمهوری را تأمین نموده و در محلاتی که گفته میشود انتخابات درآن دائر نمی‌شود، اقداماتی صورت گیرد تا امنیت برقرار گردد.

وی علاوه کرد که هنوز هم فرصت‌هایی وجود دارد تا حکومت به مسئولیتهای اصلی خود متوجه شود و از مداخله در پروسۀ انتخابات خودداری نماید.

رهبرائتلاف ملی، درحالیکه بر برگزاری انتخابات سراسری در زمان معین آن تاکیدکرد، از رییس جمهور خواست که در انتخابات پیش رو، از نامزد مشخص حمایت نکند.

این درحالی است که رییس جمهورکرزی، بارها اعلام نموده که درانتخابات سال آینده، از هیچ کاندیدی حمایت نمیکند، بلکه تلاش خواهد کرد که زمینه را برای برگزاری انتخابات شفاف، عادلانه و سراسری در وقت معین آن مساعد سازد.

اما رهبر ائتلاف ملی گفت که حلقاتی نزدیک به رییس جمهور وجود دارند که در تلاش برای به تعویق انداختن انتخابات هستند و اظهاراتی را مطرح میکنند که گویا زمینه مساعد نیست و برگزاری انتخابات درسال ٢٠١٤ امکان ندارد.

داکترعبدالله علاوه کرد: نشستی درکابل برگزارشد و حاضران می‌گفتند درافغانستان امنیت نیست و باید انتخابات صورت نگیرد و چند روز قبل، در ارگ ریاست جمهوری نیز چنین نشستی برگزارشد که این‌گونه اظهارات، باعث نگرانی مردم شده است.

داکتر عبدالله تاکید کرد که این، مسئولیت رییس جمهور نیست که از طریق افرادش به مردم گفته شود که انتخابات در افغانستان امکان ندارد.

رهبرائتلاف ملی، با انتقاد ازضعف حکومت در تامین امنیت گفت: «اگر انتخابات به تعویق انداخته شود، دیگر راهی به افغانستان باقی نخواهدماند؛ به این لحاظ توقع من ازهمه، از رئیس جمهور تا کسانی که دراین راستا فعالیت دارند، این است که باید به مسئولیت عظیم تاریخی خود متوجه شوند و زمینۀ انتخابات عادلانه وسراسری به مردم را مساعدسازند».

داکتر عبدالله گفت که رایزنی ها درمورد معرفی نامزد واحد و پیوستن احزاب، جریان ها وشخصیت های سیاسی دراتحاد انتخاباتی جریان دارد.

این عضو اتحاد انتخاباتی افزود که شمار زیادی از مردم، از اعلام موجودیت اتحاد انتخاباتی استقبال نمودند و به آینده امیدوارشدند؛ اما برخی دیگر یا به دلیل ناآگاهی و یا اهداف شخصی، اتهامات نادرست وارد نمودند.

رهبر ائتلاف ملی علاوه نمود که درچند روز گذشته، بعضی اظهاراتی داشتند که اتحاد انتخابات مربوط به یک قوم است؛ درهمان زمان هم این ادعا نادرست بود و امروز هم ثابت گردید و فردا هم شاهد حضور گستردۀ مردم از سراسرکشور درهم‌سویی با این اتحاد خواهند بود.

 این اتحاد، متشکل از ١٥حزب و جریان سیاسی بوده که هفتۀ گذشته ضمن اعلام موجودیت، اعلام نمود که برای تعیین نامزد واحد درانتخابات و معاونان وی، تصمیم خواهد گرفت.

دراین اتحاد، جنبش ملی به رهبری جنرال دوستم، جبهۀ ملی به رهبری احمدضیا مسعود، ائتلاف ملی به رهبری داکتر عبدالله، روند سبز به رهبری امرالله صالح، جمعیت اسلامی به رهبری صلاح الدین ربانی، وحدت مردم افغانستان به رهبری محمد محقق، حزب افغانستان نوین به رهبری محمد یونس قانونی و برخی احزاب دیگر شامل اند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.