توافق پوتین و یانوکوویچ

"ولادیمیر پوتین" و "ویکتور یانوکوویچ" روسای جمهور روسیه و اوکراین درباره بهبود روابط به توافق رسیدند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در نبرد درباره آینده اوکراین نقش خود را پر رنگ تر کرد و گفت، روسیه 15 میلیارد دلار اوراق قرضه دولت اوکراین را خریداری می‌کند و بهای گاز طبیعی صادراتی به این کشور دچار بحران اقتصادی را کاهش خواهد داد.


این اظهارات پس از دیدار پوتین با ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور اکراین که هم اکنون با اعتراضات و تظاهرات گسترده ای در کشورش روبرو شده است، بیان شد. پس از اینکه یانوکوویچ از امضای قرارداد تجاری با اتحادیه اروپا در عوض نزدیک تر شدن به مسکو خودداری کرد، با اعتراضات گسترده روبرو شد. معترضان خواستار کناره گیری وی از قدرت هستند.


اوکراین اعلام کرده به 10 میلیارد دلار در چند ماه آینده برای مقابله با ورشکستگی نیاز دارد.


با توجه به اینکه معترضان اوکراینی خواستار خروج از حلقه روسیه و پیوستن به اتحادیه اروپا هستند و تصمیم دولت اوکراین برای امضای قرار داد اتحادیه کمرگی با روسیه، معترضان  را خشمگین ساخته است، پوتین تلاش کرد با گفتن اینکه وی و یانوکوویچ درباره دیدگاه اتحادیه کمرگی هیچ صحبتی نکرده اند، معترضان اوکراینی را آرام کند.


پوتین همچنین بهای گاز صادراتی به اوکراین را از 400 دلار در هزار متر مکعب به 268  دلار کاهش داد.


اوکراین و روسیه پیش از این همیشه در مورد بهای گاز مناقشه داشتند و از آنجا که گاز روسیه از طریق اوکراین به اروپا می رود، این مناقشات همیشه به کاهش گاز مصرف کنندگان اروپایی منجر می شد.


یانوکوویچ رئیس جمهور اوکراین نیز بر نیاز این کشور برای بهبود روابط با روسیه تاکید کرد.


روسیه همیشه مخالف قرارداد تجاری اوکراین با اتحادیه اروپا بوده است و موضع خود را اغلب با تهدیدها و وعده‌های اقتصادی نشان داده است.


پوتین و یانوکوویچ هر دو روز بر توسعه روابط تجاری و اقتصادی برای توسعه شراکت راهبردی بین دو همسایه تاکید کردند.


روز سه‌شنبه یک دوجین توافق های تجاری شامل مبادلات دو طرفه، توافق برای ساخت هواپیمای ترابری، همکاری های صنعتی و پیمان ایجاد پل بر روی تنگه کرچ امضا شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.