کری: فلسطینی‌ها باید آتش‌بس بی‌قیدوشرط را بپذیرند

"جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگو با ان بی سی نیوز مدعی شد فلسطینی‌ها باید به اقدامات خود علیه اسرائیل خاتمه بدهند و آتش بس بی قید و شرط را بپذیرند.

به نقل از شبکه تلویزیونی ان بی سی نیوز، کری در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه فلسطینی ها عملیات اخیر اسرائیل در نوار غزه را یک قتل عام و جنایت جنگی خوانده‌اند، گفت: این شعاری است که ما بارها شنیده‌ایم ولی آنان باید به شلیک راکت به اسرائیل پایان بدهند و آتش بس را بپذیرند. کاملا روشن است که آنان به سوی اسرائیل تونل زده اند و تلاش کرده‌اند از اسرائیل باج خواهی(!) کنند.


وی ادامه داد: آنان به سوی اسرائیل راکت شلیک می‌کنند که تعدادش به هزاران راکت می رسد. به آنان پیشنهاد آتش بس داده شده است و آنان این پیشنهاد را رد کرده اند. حتی مصر و دیگر کشورها خواستار آتش بس شده اند ولی آنان تلاش های خود را برای شلیک راکت به اسرائیل بیشتر کرده اند. از این رو، شکی نیست که جنگ چهره ای زشت دارد و اتفاقاتی بد روی می دهد ولی آنان نیز باید مسئولیت خود را بپذیرند. ما نیز به آنان پیشنهاد داده ایم که آتش بس را بپذیرند و به مذاکره بنشینند و آمریکا و رئیس جمهورش نیز خواستار صلح در منطقه هستند.


وزیر امور خارجه آمریکا افزود: آنان نیز باید به این مساله بپیوندند و آتش بسی چندجانبه را بی هیچ شرطی بپذیرند. بعد درباره مسائل دیگر که نزدیک به یک سال‌و نیم دنبال کرده‌ایم، بحث کنیم.


وی افزود: البته ما با حماس تعاملی نداریم، افرادی هستند در منطقه که این کار را می کنند و اسرائیل نیز باید راهی برای ارتباط با این گروه از طریق مصر و دیگران یافته اند تا شالیت را بازگردانند و کارهای دیگری انجام دهند. با این حال، کسانی در منطقه هستند که با حماس در ارتباط هستند. حرف ما نیز با حماس این است که باید آتش بس را قبول کنند. من با همه وزرای خارجه دخیل در این مذاکرات صحبت کردم، دیروز با بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل صحبت کردم، رئیس جمهور اوباما با نخست وزیر نتانیاهو به گفتگو نشسته است و تلاش ما اجرای آتش بس و بعد از آن حرکت به پیش و بازگشت به مذاکرات است. با این حال، وقتی سه نوجوان اسرائیلی ربوده می شوند و به قتل می رسند و حماس از این مساله خشنود است و از آن حمایت می کند، بعد به سوی اسرائیل راکت شلیک می کند، باید گفت این مساله با هیچ معیاری همخوان نیست.


وی بدون توجه به راکت‌پراکنی‌های رژیم صهیونیستی گفت: همچنین مهم است که به یاد داشته باشیم که چه مسائلی کار را به اینجا کشاند، حماس باید بخشی از راه حل باشد نه اینکه خود بخشی از مشکل شود. نخست وزیر نتانیاهو گفته است که در نظر ندارد اقدام به حمله گسترده و اشغال مجدد منطقه کند بلکه کاری که می خواهد انجام دهد این است که به حماس نشان دهد آماده است در قبال شهروندان خود، هر کاری را که لازم است انجام دهد. در گفتگوهایی که با نخست وزیر اسرائیل داشتم، در میانه گفتگوها، صدای آژیر حمله هوایی به صدا در آمد و نخست وزیر اسرائیل به من گفت که مجبور به قطع گفتگو و پناه بردن به پناهگاه است. 20 دقیقه بعد ما این مذاکره را ادامه دادیم. همین اتفاق در گفتگو با رئیس اسرائیل روی داد.


وی ادامه داد: ما تمایل خود را برای ایفای نقش میانجی بی طرف ابراز کرده ایم تا مسائل اساسی بحث شوند .


وی درباره مسئولیت روسیه در خصوص ساقط شدن هواپیمای مسافری مالزی در اوکراین گفت مساله مسئولیت باید بعد از تحقیقات روشن شود و شرط آن نیز تحقیقاتی کامل و بی طرفانه است، با این حال مستندات گسترده ای وجود دارد که نشان از تلاش های گسترده روسیه در این خصوص است. برخی از سران جدایی طلبان، روس هستند. روسیه این جدایی طلبان را مسلح، تامین، و حمایت کرده، آموزش داده است و همچنان از درخواست علنی از جدایی طلبان برای تن دادن به راه حلی برای این مساله سر باز زده است. حقیقت این است که چند هفته پیش، کاروانی از صد و پنجاه خودرو، تانک، توپ، نفربر زرهی و پرتابه های چندتایی موشک از روسیه به این منطقه وارد و تحویل جدایی طلبان شدند.


وی ادامه داد: ما خود تصاویر پرتاب این موشک زمین به هوا را دنبال کردیم که در همان زمان، هواپیما از صحفه رادار محو شد. از گزارش های مربوط به SA-11 که هواپیما را در سی و سه هزار پا هدف قرار داد، با خبر هستیم. این را می دانیم که جدایی طلبان بلافاصله بعد از آن در رسانه های اجتماعی از ساقط شدن یک هواپیما خبر دادند و ایگور استرالکوف، وزیر دفاع جمهوری دونتسک در صفحه خود در رسانه ای اجتماعی از ساقط کردن یک هواپیمای ترابری خبر داد ولی بعد از اینکه مشخص شد این هواپیما مسافری است، خیلی زود این صحفه را برداشت.


کری گفت زمان حقیقت برای روسیه رسیده است تا گام پیش بگذارد و بخشی از راه حل باشد نه بخشی از مشکل؛ پوتین باید علنا از جدایی طلبان بخواهد به طرح آتش بس بپیوندند، وی باید با جدایی طلبان به صورت مستقیم تعامل کند تا گروگان ها آزاد شود و آنان را تشویق کند تا در فرایندی سیاسی وارد شوند که باعث صلح در منطقه می شود. وی باید به مسلح کردن آنان خاتمه دهد. وی می تواند همان کارهای سازنده ای را انجام دهد که روسیه در برچیدن همه تسلیحات اعلام شده شیمیایی سوریه برداشت. وی می تواند این کارها را انجام دهد.


وی درباره اینکه اگر این کارها انجام نشود، آیا اروپا حاضر است در تحریم ها با آمریکا همراهی کند یا نه گفت: امید داریم که اروپا چنین آمادگی را داشته باشد زیرا اینها زنگ هشداری برای کشورهای اروپایی است.


وی بار دیگر از سیاست خارجی دولت اوباما در مقابله با بحران های بین المللی دفاع و از اظهاراتی که برخی جمهوری خواهان در خرده گرفتن به سیاست های رئیس جمهور آمریکا در مسائل خارجی طرح کرده اند، انتقاد کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.