جان کری: افغانستان دیگر محل امنی برای تروریست‌ها نخواهد بود

وزیر امور خارجه آمریکا در یادداشتی اختصاصی در روزنامه واشنگتن‌پست قرارداد امنیتی میان افغانستان و آمریکا را چارچوب قانونی لازم برای تعلیم و هدایت نیروهای امنیتی افغانستان توسط دولت آمریکا خواند.

«جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در یادداشتی اختصاصی در روزنامه واشنگتن‌پست به موضوع آغاز به کار رئیس‌جمهور جدید افغانستان در هفته پیش روی پرداخته است.

جان کری آغاز به کار رئیس‌جمهور جدید افغانستان در دوشنبه پیش روی را اولین نمونه انتقال دموکراتیک قدرت در تاریخ افغانستان و اولین تغییر صلح‌آمیز رهبری جامعه در چهل سال اخیر افغانستان خوانده است.

جان کری این لحظه تاریخی را در وهله اول متعلق به ملت افغان دانسته است که علی‌رغم تهدید‌های طالبان در ماه آوریل و ژوئن به پای صندوق‌های رای رفته و در انتخابات شرکت کردند. وی با ستودن «اشرف غنی احمد زی» و «عبدالله عبدالله» به خاطر اولویت بخشیدن به منافع ملی، آنها را در شکل بخشیدن به این زمان تاریخی سهیم دانسته است.

جان کری در این یادداشت نوشته است: آمریکا از روند انتخاباتی شفاف و فراگیر در افغانستان بدون جانبداری از هر یک از طرفین حمایت کرد. روشن بودن بی‌طرفی آمریکا منجر به درخواست هر دو طرف از میانجیگری این کشور در زمان بروز اختلاف میان دو نامزد و مطرح شدن احتمال تقلب شد. اگر چه آمریکا به هر دو طرف برای پیگیری تخلفات انتخاباتی و جلوگیری از خطر تجزیه سیاسی کمک کرد، اما تصمیمات مهم توسط افغان‌ها اتخاذ شد.

جان کری فرآیند گذر از تنازعات موجود میان دو نامزد و رسیدن به دولت وحدت ملی را بسیار دشوار تلقی کرده است و با اشاره به اختلافاتی که در سال 2000 میان نامزد جمهوری‌خواه و دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در گرفت، نتیجه‌گیری کرد که حل چنین اختلافاتی حتی در آمریکا نیز بسیار دشوار است.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه یادداشت خود نوشته است:‌ اشرف غنی احمد زی و عبدالله عبدالله هر دو در کمپین انتخاباتی خود به اصلاحات اقتصادی، دولت صادق، امنیت و صلح تاکید داشتند و هم اکنون زمان آن فرا رسیده است که در عمل نیز این وعده‌ها محقق گردد. افغانستان با چالش‌های امنیتی و اقتصادی جدی مواجه است و کمک‌های مداوم آمریکا و جامعه بین‌المللی به همراه اصلاحات اقتصادی که رهبران افغان وعده آن را داده‌اند به کشور کمک می‌کند تا کمبود بودجه خود را تامین کند. امضای قرارداد امنیتی میان افغانستان و آمریکا که رهبران افغانستان قول آن را داده‌اند چارچوب قانونی لازم برای ادامه برنامه تعلیم نیروهای امنیتی افغانستان و ارائه مشورت به آنها را فراهم می‌کند. بدین ترتیب افغانستان هرگز هم چون گذشته پایگاه امن تروریست‌ها نخواهد بود.

جان کری در انتها نوشته است:«‌اهدافی که در یک ده گذشته به سختی به دست آمده است نباید از دست برود. هم اکنون افغانستان می‌تواند از خود دفاع کند و آمریکا نیز مانند گذشته از آن حمایت خواهد کرد. »

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.