بازنگری در گزینش مدیران کمیسیون‌ انتخابات و شیوه ابطال آرا

عضو پارلمان افغانستان با اشاره به وجود برخی مشکلات در کمیسیون‎های انتخاباتی افغانستان گفت: باید در نحوه گزینش مدیران کمیسیون‌های انتخاباتی و نحوه ابطال آرا بازنگری صورت گیرد.

«محمدفرهاد عظیمی» عضو پارلمان افغانستان در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، با تأکید بر اینکه در کمیسیون‎های انتخاباتی این کشور مشکلاتی وجود دارد، اظهار داشت: راه حل این مشکلات در بازنگری و دقت در نحوه گزینش مدیران کمیسیون‌های انتخاباتی و شیوه ابطال آرا است.

عظیمی افزود: در صورتی که نحوه گزینش تصمیم‎گیرندگان اصلی کمیسیون‌های انتخابات و نحوه ابطال آرا در قانون پیش‎بینی شود، بدون شک اصلاحات در نظام انتخاباتی افغانستان به وجود خواهد آمد.

وی تأکید کرد: اصلی‎ترین دلیل طولانی و مضحک‎شدن روند انتخابات ریاست جمهوری این کشور نبود معیار در تشخیص و گزینش افراد وفادار به دولت، ملت و انتخابات این کشور بوده که سبب وجود مشکلات و چالش‎هایی در انتخابات ریاست جمهوری شد و هم‎اکنون انتخابات شوراهای ولایتی را نیز تحت شعاع خود قرار داده است.

**قانون انتخابات نیازمند تغییر است

این عضو پارلمان افغانستان در ادامه، نقص در قانون انتخابات این کشور را دلیل برخی دیگر از مشکلات و چالش‎های انتخاباتی دانست و گفت: پارلمان در بررسی این قانون عجله نمود و در تصویب آن سرعت عمل را مقدم شمرد.

فرهاد عظیمی تصریح کرد: این قانون دارای کم‎وکاستی‎هایی است که در خصوص شیوه رأی‎دهی بیش از دیگر موارد نقص دارد.

این نماینده افغان در ادامه تأکید کرد: این قانون باید تغییر یافته و نحوه رأی‎دهی علاوه بر نحوه گزینش تصمیم گیرندگان و نحوه ابطال آرا نیز در آن مشخص، معین و تبیین شود.

**با ایجاد اصلاحات، چالش‎ها منتفی می‎شود

وی افزود: اگر این اصلاحات به وجود آید بدون شک کارمندان پائین‎رتبه کمیسیون‎های انتخاباتی قادر به انجام تقلب نبوده و اگر هم تقلب کنند تقلب آنان نمی‎تواند تمام روند انتخابات را در معرض چالش و بحران قرار دهد.

این نماینده پارلمان افغانستان تأکید کرد: اگر اصلاحات در نظام انتخاباتی به وجود آید، انتخابات در مناطق ناامن نیز به گونه‌ایی برگزار خواهد شد که زمینه‎ انجام تقلب در آن مناطق محدود و یا ناممکن خواهد شد.

عظیمی خاطر نشان کرد: در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان، بیشترین تقلب در مناطقی صورت گرفت که یا تعداد شرکت‎کنندگان اندک بود و یا در این مناطق ناامنی بیشتر از سایر نقاط دیگر بود.

**شناسنامه‎های هوشمند آغازی برای اصلاحات

وی در ادامه افزود: در متن توافق سیاسی میان «اشرف‎غنی احمدزی» رئیس جمهور و «عبدالله عبدالله» رئیس شورای اجرایی برای ایجاد و تشکیل دولت وحدت ملی توزیع شناسنامه‎های هوشمند نیز گنجانده شده است.

عظیمی گفت: توزیع شناسنامه‎های هوشمند در شفاف برگزار شدن انتخابات بعدی به ویژه انتخابات پارلمانی سال آینده مؤثر خواهد بود.

این عضو پارلمان افغانستان با تأکید بر اینکه رهبران دولت وحدت ملی افغانستان به افغان‎ها در خصوص توزیع شناسنامه‎های هوشمند متعهد شده‌اند این اقدام را گام دیگر در خصوص اصلاح نظام انتخاباتی این کشور عنوان و تأکید کرد: بدون این اصلاحات حرکت به سوی انتخابات پارلمانی بی‎فایده است.

وی در پایان تصریح کرد: انتظارات مردم و نمایندگان ملت در شورای ملی این است که نظام انتخاباتی اصلاح شود، زیرا در غیر آن صورت انتخابات پارلمانی نیز تحت شعاع تقلب قرار گرفته و انتظارات افغان‌ها برآورده نخواهد شد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.