سیاستمداران آلمان: مرکل اتحادیه اروپا را در معرض "تهدید و اخاذی" ترکیه قرار داد

سیاستمداران آلمان صدراعظم این کشور را به وابسته کردن بیش از حد اروپا به ترکیه درخصوص بحران مهاجرت و آسیب پذیر کردن اتحادیه اروپا در مقابل "اخاذی و تهدیدهای رئیس جمهوری ترکیه" متهم کردند.

 به نقل از خبرگزاری رویترز، ترکیه که از پذیرش درخواست‌های اتحادیه اروپا درخصوص کنترل قوانین گسترده ضد ترورش امتناع می‌کند، روز جمعه اعلام کرد: صحبت درباره یک توافق برای لغو صدور ویزا در ازای متوقف کردن مهاجران غیرقانونی که به اتحادیه اروپا رسیده بودند، یک بن بست است و اتحادیه اروپا باید فرمول جدیدی برای حفظ و نجات این توافق نامه پیدا کند.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان که محبوبیتش به خاطر سیاست مهاجرت آزادش کاهش یافته و باعث شده آلمان سال گذشته میلادی بیش از یک میلیون مهاجر را بپذیرد، تلاش‌های اتحادیه اروپا برای تضمین این توافق را که مارس سال جاری میلادی امضا شد، رهبری کرد.

اگرچه تعداد مهاجران در سال جاری میلادی به شدت کاهش یافته اما مرکل همچنان از سوی متحدان محافظه کارش در بایرن و همچنین حزب ضد مهاجرت "آلترناتیو برای آلمان" مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

هورشت زیهوفر، رهبر حزب "اتحاد سوسیال مسیحی" گفت: من با مذاکره با ترکیه مخالف نیستم اما فکر می‌کنم وابستگی شدید به آنکارا خطرناک‌ است.

زیهوفر به روزنامه ولت آم زونتاگ گفت: توافق با ترکیه به افزایش حمایت‌ها از حزب ضد مهاجرت "آلترناتیو برای آلمان" کمک کرده است.

سارا واگن کنشت، از حزب اپوزیسیون چپ افراطی "لینکه" گفت: مرکل در اصل بدون مشارکت شرکای اروپایی‌اش در خصوص این توافق مذاکره کرده است. در نتیجه مرکل مسئول آسیب پذیر بودن اروپا در برابر اخاذی و تهدیدهای دولت خودکامه ترکیه و اینکه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به خود اجازه دهد حقوق بشر را زیر پا له کند، است.

جم اوزدمیر، یکی از رهبران حزب "سبزها" و پسر یکی از مهاجران ترکیه‌ای گفت: این توافق اروپا را در معرض خطر اخاذی و تهدید قرار می‌دهد و مرکل مقصر آن است.

سخنگوی صدر اعظم آلمان گفت: قرار است مرکل 23 مه سال جاری میلادی (سوم خرداد) در نشست بشردوستانه جهان در استانبول شرکت کند و برنامه‌هایی برای مذاکرات دوجانبه با دیگر رهبران حاضر در این نشست وجود دارد.

این در حالی است که اعضای حزب "سوسیال دموکرات‌ها" یکی از شرکای ائتلافی حزب مرکل نیز در این خصوص ابراز نگرانی کرده‌اند.

آن‌ها گفتند: مرکل،‌ اردوغان را به کلیدی برای سیاست آوارگانش تبدیل کرد و اگر اردوغان دست از همکاری بکشد، میزان انزوای آلمان در اروپا بار دیگر آشکار خواهد شد.

اما فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر امور خارجه آلمان گفت: ترکیه همچنان کشور کلیدی برای مهاجرت به اروپاست. اگر می‌خواهیم از شرایطی که سال گذشته میلادی داشتیم، اجتناب کنیم، باید تا حدودی با ترکیه همکاری کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.