پوتین: خواستار احیای روابط با ترکیه هستیم

رابطه با ترکیه، سپر موشکی آمریکا در رومانی و جنگ سوریه، محور اظهارات رئیس‌جمهور روسیه در کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر یونان بود.

 «ولادیمیر پوتین،» رئیس‌جمهوری روسیه، روز جمعه در کنفرانس خبری مشترک با «آلکسیس سیپراس،» نخست‌وزیر یونان، که به صورت زنده از شبکه راشاتودی پخش می‌شد گفت کشورش خواستار احیای روابط با ترکیه است.

او در ادامه گفت: «تصور نمی‌کردیم نیروهای ترکیه هواپیمای ما در سوریه را هدف قرار دهند. حرف زدن کافی نیست؛ ترکیه باید برای احیای روابط اقدامی انجام دهد.»

رئیس‌جمهور روسیه در بخش دیگری از اظهاراتش به موضوع استقرار سپر موشکی آمریکا در رومانی پرداخت و بار دیگر به واشینگتن درباره آن هشدار داد. اقدام ماه گذشته واشینگتن در عملیاتی کردن سامانه دفاع موشکی در رومانی، واکنش شدید روسیه را به همراه داشت.

واشینگتن مدعی است نصب این سامانه با هدف مقابله با آنچه تهدیدهای ایران و کره شمالی خوانده می‌شود، صورت گرفته است. پوتین ماه گذشته گفته بود با توجه به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، آنچه تهدید ایران خوانده می‌شد برطرف شده است و توجیهی برای اسقرار سامانه دفاع موشکی آمریکا در اروپا وجود ندارد.

پوتین، علاوه بر موضوعات مذکور، خواستار مشارکت همه کشورها از جمله ایران برای حل و فصل بحران سوریه شد. وی تأکید کرد کشورها باید اختلافات را کنار گذاشته و به اجماع برسند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.