ناتو: هیچ تهدید قریب الوقوعی از سوی روسیه وجود ندارد

رئیس کمیته نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو گفت: ناتو تصمیمی برای افزایش حضور نظامی خود در شرق اروپا و منطقه بالتیک فراتر از طرح های کنونی ندارد چرا که هیچ تهدید قریب الوقوعی از سوی روسیه مشاهده نمی شود.

 به نقل از رویترز، علی رغم نگرانی های موجود در بین کشورهای بالتیک، یک فرمانده ارتشد ناتو تاکید کرد: ناتو هیچ برنامه ای برای افزایش حضور نظامی خود در شرق اروپا و بالتیک فراتر از طرح های فعلی ندارد و هیچ تهدید قریب الوقوعی از سوی روسیه وجود ندارد.

لیتوانی، لتونی و استونی خود را در خط مقدم هرگونه درگیری و تنش با روسیه می دانند و خواستار افزایش حضور ناتو در منطقه شده اند.

ناتو نیز قصد دارد به بهانه تحولات شرق اوکراین، نیروهای نظامی خود را در لهستان و 3 کشور بالتیک افزایش دهد.

رهبران ناتو قرار است در نشست 8 جولای در ورشو پایتخت لهستان، درباره استقرار 4 تیپ نظامی در کشورهای بالتیک تبادل نظر کنند.

ژنرال پتر پاول رئیس کمیته نظامی ناتو گفت: تیپ های نظامی به عنوان یک نیروی بازدارنده سیاسی عمل خواهند کرد نه یک نیروی نظامی. در شرایط کنونی هیچ نیروی بزرگتری لازم نیست.

وی در کنفرانس خبری تصریح کرد: استقرار نیروهای نظامی بیشتر و دائمی در شرایط کنونی مد نظر قرار نگرفته است. این هدف ناتو است تا یک مانع نظامی را علیه تجاوز روسیه ایجاد کند. در عین حال، نمی توان تهدید روسیه را نادیده گرفت.

از سال 2014 میلادی تاکنون، ناتو حضور نظامی خود را در اروپا و به خصوص کشورهای شرق این قاره که همسایه روسیه هستند، تقویت کرده است. این اقدام به بهانه دخالت روسیه در شرق اوکراین انجام شده است.

افزایش حضور ناتو در کشورهای شرق اروپا در شرایطی است که روسیه بارها نسبت به این اقدام هشدار داده است.

در ماه آوریل، شورای ناتو و روسیه نخستین نشست را از ژوئن 2014 میلادی برگزار کرد ولی این مذاکرات با اختلافات زیادی بر سر اوکراین و سایر مسائل به پایان رسیده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.